Annet

Tips for et bedre 2018

Her har vi samlet sammen noen tips du enkelt klarer å følge, du trenger ikke å begynne med alle samtidig. Ta dem steg for steg?

Emelie tar en bachelor i internasjonale relasjoner ved Nord universitetet campus Bodø, hennes tips for et bedre 2018 inkluderer mindre stress og mer fokus på studier.

Har du noen tips til for et bedre 2018 for studenter?

Å lære av egne feil eller uvaner. Når det gjelder alt fra studier til økonomi så tror jeg en vinner mye på å tenke over vanene sine, og hvordan en kan forbedre seg! I tillegg skal jeg bli flinkere på å benytte meg av de lokale studentrabattene som er i Bodø.

Visste du at Studentkortet har Lokale Studentrabatter i over 10 forskjellige byer?

Hva skal du gjøre for et bedre år?

Jeg skal stresse mindre og nyte hvert øyeblikk mer. Jeg vet jeg stresser mye unødvendig, så jeg skal fokusere mer på å slappe av. Jeg tror det vil være positivt for både studiene og ellers i hverdagen. Jeg skal lese flere bøker, det er min måte å koble helt ut på.

Emelie syntes det er viktig å stress mindre for å få en bedre studenthverdag,
Emelie syntes det er viktig å stresse mindre for å få en bedre studenthverdag.

Har du noen tips til hvordan en kan holde kontinuiteten?

Ikke begynn for hardt, endring tar tid. Jeg tror mange gir seg etter en stund fordi det ble for drastisk endring, spesielt i en travel hverdag. Ta det steg for steg!

Studentkortet.no har samlet sine 7 beste tips for et bedre 2018

1. Planlegg handleturen bedre

Se på hva du har i skapet, hva trenger du i uka som kommer? Sett deg ned og skriv en handleliste over ting du trenger. Planlegg hva du skal spise til middag hver dag, kan restene fra tirsdag inngå i middag på onsdag? Du sparer mye på å planlegge uken din. Bruk en liten halvtime hver søndag.

2. Spis!

Spis deg mett før du går på butikken, da unngår du unødvendige fristelser som ødelegger økonomien for resten av uka. Vær bevisst på hva du har lyst på akkurat der og da og hva du egentlig skal i butikken, nemlig handle mat for en hel uke.

3. Spis fisk

Helsedirektoratet anbefaler oss å spise fisk 2-3 ganger i uken, gjerne også som pålegg. Fisk er ofte rimeligere enn kjøtt, og kan i mange retter erstatte kjøtt. Inntak av fisk gir deg mange viktige næringsstoffer som proteiner, omega-3-fettsyrer, vitamin D, vitamin A, vitamin B12, selen og jod.

Disse gjør at du kan redusere risiko for hjerte- og karsykdommer, opprettholder et sterkt og friskt skjelett, er viktig for synet og stoffskiftet og ikke minst gir deg et bedre immunforsvar. Fisk er sunt, året rundt!

4. Beveg deg

Må du bruke bilen til butikken, skolen eller trening? Bilen forurenser og drivstoff koster. Tar du føttene fatt eller hopper på sykkelen får du beveget deg og unngår å bruke drivstoff. Sett deg mål! Det anbefales 10.000 skritt pr. dag, noe som for de fleste bør være et oppnåelig mål.

5. Si farvel til skippertak

Vi vet. Det er sykt fristende å binge 10 sesonger Friends på 2 uker fremfor å lese til eksamen, men for din egen del er det lurt å begrense Netflix&Chill frem mot eksamen. Lag dine egne frister, et par dager før den faktiske fristen for når innleveringer skal være klar.

Det er mye bedre for deg selv, karakterene dine og fremtiden din at du lærer jevnt gjennom hele året ved å lese litt hver dag, fremfor panikklesing de siste to dagene før eksamen.

6. Gjør mer av det du liker

Enten det er strikking, montering av modellfly, spilling, matlaging eller lesing. Alle har sine ting de liker ekstra godt å gjøre. Ta deg tid til å gjøre dette. Er det lenge siden du har lest en bok bare for å lese den? Vil du strikke sokker til mamma til jul? Gjør det! Ta deg tid til å gjøre ting du liker.

7. Husk å spare penger

Er du en av dem som bestandig glemmer å bruke rabattene dine? Studentkortet har laget en rabattpåminner som vil være din reddende engel når du er glemsk. Rabattpåminneren fungerer til Chrome, Safari og Frirefox.

Les mer om Rabattpåminneren her.

Tilbake til bloggen

Logg inn




Eller Bli medlem gratis Jeg har glemt mitt passord